Universālā pakalpojuma koncepcija
30.janvārī Labklājības ministrijā
(LM) notika saruna par Universālā pakalpojuma sistēmai nepieciešamo informācijas
atbalstu no LM topošās Sociālās politikas monitoringa sistēmas (SPMS). Sarunā bez
LM pārstāvjiem piedalījās arī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) (E.Karnītis),
LPS (G.Krasovskis) Ekonomikas ministrija (EM), (G.Zadraks) un LM konsultanti
SPMS ieviešanā („Solutions”).
Līdz šā gada septembra sākumam EM
Ministru kabinetā jāiesniedz Universālā pakalpojuma koncepcija, kurā paredzēts
iekļaut 4 pakalpojuma sfēras – elektroniskie sakari, elektrība, gāze,
centrālapkure.
Pakalpojums paredzēts trūcīgām
mājsaimniecībām (nevis personām) un invalīdiem. Invalīdiem būs atsevišķs
risinājums – kā tiem nodrošināt pēc iespējas efektīvāku pakalpojuma sniegšanu
(lai netrenkātu šos cilvēkus pa varas gaiteņiem, bet pakalpojumu saņemt tuvāk
dzīvesvietai, droši vien - pašvaldībā). Visticamāk to varēs realizēt tikai
nākamā Eiropas struktūrfondu finansējuma periodā.
Tātad, kā zināms SPMS būs centralizēts
rīks, kas apkopos datus gan par valsts, gan pašvaldību sociālajiem
pakalpojumiem personas datu līmenī. Iecerēts, ka tās pašvaldības, kas savā
darbā izmanto ZZ Dats „SOPA” varēs izmantot to arī turpmāk datu apmaiņai ar
SPMS, savukārt pārējām pašvaldībām tiks nodrošināta piekļuve un ievades formas
internetā. Par SPMS gatavību nodrošināt datus Universālā
pakalpojuma sistēmai arī bija galvenais sarunas mērķis.
Viens no tikšanās galvenajiem
jautājumiem – kam piešķirt pakalpojumu - personai vai mājsaimniecībai? Diskusiju
rezultātā tika nospriests, ka tās būs mājsaimniecības. Jau šobrīd pašvaldību
sociālie dienesti piešķir, piemēram, elektrības atlaižu kuponus trūcīgām mājsaimniecībām.
Tas nozīmē, ka principā identificēt trūcīgu mājsaimniecību problēmu nav. Tātad,
gan ZZ Dats „SOPA”, gan LM SPMS ir jāspēj no personām „izveidot” mājsaimniecību
un piešķirt tai atbilstošu statusu. Tāpat ir jābūt iespējai kontrolēt statusa piešķirto
termiņu.
Atbilstoši likumdošanai - maznodrošinātā
statuss tiek piešķirts no mēneša sākuma – ja statuss tiek piešķirts 8.martā,
tad statusa spēkā stāšanās tiek noteikta no 1.marta. Bet Universālais pakalpojums
varētu būt pieejams tikai no nākamā mēneša pirmā datuma. Tas ir saistīts tieši
ar specifiskā pakalpojuma (elektrība, elektroniskie sakari) īpatnībām. Tas nozīmē,
ka SOPA un SPMS ir jābūt iestrādātam šādam algoritmam.
Nākamais – reālā pakalpojuma
sniedzēja nosaukums (firma). Gan SOPA, gan SPMS būs jāiestrādā tādu pakalpojumu
sniedzēju nosaukumi, kurus ir akceptējusi Sabiedriskā pakalpojumu regulēšanas
komisija (SPRK). Tas nozīmē, ka trūcīgām personām, ja tās gribēs pieteikties
Universālajam pakalpojumam, būs jābūt klientam tikai tajās firmās, kas būs
ieguvušas SPRK pozitīvu novērtējumu.
Iecerēts, ka Universālais
pakalpojums varētu sākt darboties no 2014.gada. Scenārijs varētu būt šāds: maznodrošinātā
persona dotos uz pašvaldību (Vienas pieturas aģentūru?) un pieteiktos uz visiem
vai vienu Universālo pakalpojumu – pašvaldību sociālie darbinieki, pamatojoties
uz personas apliecinājumu (mutvārdu vai uzrādot līgumu ar pakalpojumu
sniedzēju), sistēmā izdarītu atzīmi, ka persona X ir tiesīga saņemt UP „atlaides”.
Katra mēneša sākumā pakalpojumu sniedzēji (Lattelecom, Bite, Tele2, Latvenergo
u.t.t.) pieslēdzas SPMS un saņem to personu sarakstu, kurām ir tiesības uz UP „atlaidēm”
un iestrādā atbilstošo atlaidi personas ikmēneša rēķinā līdz statusa beigām.
Tas viss ir jauki līdz brīdim,
kad jāsāk domāt par praktisko realizēšanu – visām šīm iecerēm nepieciešams finansējums,
gan lai realizētu gan SPMS, gan „SOPA” ietvaros. Tā arī būs viena no galvenajām
LPS prasībām koncepcijas rakstītājiem un realizētājiem.
Februāra mēnesī šīs idejas LM piedāvās
EM Universālā pakalpojuma koncepcijas izstrādes darba grupai. Droši vien tās arī
tiks iekļautas koncepcijā, kas mums visiem kopā pēc tam būs jāvērtē.
Komentāri