Digitalizācijas programma — arvien vairāk ES iedzīvotāju izmanto publiskos pakalpojumus tiešsaistē

Komisija izdod salīdzinošo rādītāju ziņojumus par e-pārvaldes attīstību ES kopš 2001. gada. Pētījuma mērķis ir salīdzināt panākumus dažādās Eiropas valstīs un apkopot paraugpraksi. Analīzē tika ietverti vairāk nekā 10 000 tīmekļa vietņu 27 ES dalībvalstīs, kā arī Horvātijā, Īslandē, Norvēģijā, Šveicē un Turcijā.
Salīdzinošo rādītāju analīzē apskatīti 12 pamata pakalpojumi iedzīvotājiem tiešsaistē: ienākuma nodokļi, darba meklēšana, sociālie pabalsti, personas dokumenti, automašīnas reģistrācija, būvatļaujas pieteikums, iesniegums policijai, publiskās bibliotēkas, dzimšanas un laulības apliecības, iestāšanās augstākās izglītības iestādē, paziņojums par dzīvesvietas maiņu, veselības pakalpojumi; un 8 tiešsaistes pakalpojumi uzņēmumiem: sociālās iemaksas par darba ņēmējiem, uzņēmumu ienākuma nodoklis, PVN, jauna uzņēmuma reģistrēšana, datu iesniegšana statistikas birojam, muitas deklarācijas, vides atļaujas, publiskais iepirkums.
Šajā ziņojumā pirmo reizi apskatīta e–pārvalde reģionālā un vietējā mērogā. Atklājās lielas atšķirības starp valstīm. Attiecībā uz pakalpojumiem, kas pārsvarā tiek piedāvāti vietējā līmenī, mazākas pašvaldības tiešsaistē piedāvā pusi no pakalpojumiem, kas pieejami lielākās pašvaldībās. Mazās pilsētas, piemēram, savās tīmekļa vietnēs informē par kārtību, kādā pieprasāma dzimšanas apliecības kopija, bet lielas pilsētas piedāvā lejuplādēt pieprasījuma veidlapas. Kā iespējamu iemeslu var minēt to, ka mazākas pašvaldības un to iedzīvotāji dod priekšroku personīgam kontaktam vai citiem tradicionālākiem saziņas veidiem, vai arī to, ka mazākām administrācijām ir mazāki resursi (stratēģija, finansējums, spēja) piedāvāt tiešsaistes pakalpojumus.
Eiropas Komisija turpinās novērot, kā attīstās publisko pakalpojumu piedāvājums tiešsaistē Eiropā un, izmantojot e-pārvaldes rīcības plānu, strādās kopā ar dalībvalstu publiskās pārvaldes iestādēm, lai paplašinātu un pilnveidotu internetā piedāvātos pakalpojumus.
Vairāk nekā 80 % pamata publisko pakalpojumu pieejami tiešsaistē
Analizējot 20 pamata publisko pakalpojumu grozu, kurā ietilpst, piemēram, automašīnas reģistrācija, nodokļu deklarācijas iesniegšana vai jauna uzņēmuma reģistrācija, secināts, ka to pieejamība tiešsaistē Eiropā 2010. gadā ir sasniegusi 82 %, kas ir ievērojami augstāks līmenis nekā 2009. gadā, kad tas bija 69 %. Vislabākie rādītāji ir Austrijai, Īrijai, Itālijai, Maltai, Portugālei un Zviedrijai. Šajās valstīs visi grozā ietilpstošie pamata pakalpojumi ir pilnībā pieejami tiešsaistē. Pagājušajā gadā ievērojami palielinājies pakalpojumu piedāvājums internetā Bulgārijā, Itālijā un Latvijā. Ziņojumā redzams, ka pakalpojumu piedāvājums uzņēmumiem ir pilnīgāks nekā piedāvājums iedzīvotājiem.

Sīkāka informācija:
Digitalizācijas programmas tīmekļa vietne:
http://ec.europa.eu/information_society/digital-agenda/index_en.htm.

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

Pašvaldību kontaktinformācija - uz kartes

ERAF 2020 IKT "Rīgas projekta" prezentācija

Pašvaldībām būs jāveido savs reģistrs